top of page
-
Hoe ziet het behandeltraject er uit?Het behandeltraject bestaat uit een programma van zestien weken. Hierin wordt u twee dagdelen per week begeleid in het veranderen van uw levensstijl. Hierdoor kunt u weer optimaal functioneren en kunt u weer genieten van uw dagelijks leven. Bij het behandeltraject zijn diverse typen behandelaars betrokken. Ook uw verwijzer, huisarts en indien nodig uw bedrijfsarts. Het behandeltraject vraagt van alle betrokkenen volledige inzet en toewijding. Hierdoor maken we uw voortgang zo groot mogelijk. U bent aan het einde van het behandeltraject nog niet 'klaar'. U heeft veel kennis en vaardigheden opgedaan. Hierdoor heeft u voortgang behaald en kunt u weer genieten van uw dagelijks leven. Het is belangrijk om het vol te houden. En wij helpen u daarbij graag!
-
Hoe lang duurt het behandeltraject?Het behandeltraject duurt ongeveer 16 weken, afhankelijk van persoonlijke omstandigheden en persoonlijke doelstellingen.
-
Is het behandeltraject voor iedereen hetzelfde?Elk behandeltraject wordt opgesteld op basis van uw intake en uw diagnostiek (onderzoek) en wordt gekenmerkt door persoonlijke doelstellingen. Daarmee is dus elk behandeltraject individueel en uniek.
-
Ik heb geen tijd voor het behandeltraject, is er ook een verkorte vorm?Het behandeltraject heeft een vaste vorm waarin de tijdsinvestering in uzelf vastgesteld wordt op basis van uw persoonlijke doelstellingen en omstandigheden. Hoewel de inhoud van het behandeltraject daarmee per persoon verschilt, is de duur ervan ongeveer voor iedereen gelijk. Dit komt met name doordat de verschillende leerprocessen en aanpassingen gemiddeld genomen een bepaalde tijd nodig hebben, namelijk tussen de twaalf en zestien weken.
-
Is het behandeltraject in andere talen dan Nederlands beschikbaar?Ja. Indien in blijkt dat er sprake is van een taalbarrière waardoor de zorg niet geleverd kan worden op een gepaste manier, kan in overleg een tolk worden ingezet. De organisatie die zich inzet voor de kwaliteit van medische zorg en volksgezondheid (KNMG) zegt hierover het volgende: "Voor goede zorg hebben artsen en andere zorgverleners behoefte aan een ruimere inzet van professionele tolken, zo bleek al eerder ook uit NIVEL-onderzoek (2016). Het gaat dan met name om situaties waarin de patiënt onvoldoende Nederlands spreekt, de aard van de zorgvraag een professionele tolk vereist en de patiënt aantoonbaar geen professionele tolk kan betalen. Deze patiënten lopen extra gezondheidsrisico’s zonder tolk, evenals de samenleving als geheel, bijvoorbeeld bij besmettelijke ziektes. Daarnaast leiden misverstanden tot extra zorggebruik en dus tot extra kosten." (https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/dossiers/tolken-in-de-zorg#:~:text=De%20tolkenregeling%20beperkte%20zich%20sinds,rekening%20worden%20gebracht%20bij%20zorgverzekeraars.)
-
Zijn er andere kosten die ik zelf moet betalen?De zorgverlening van Spine valt onder de basisverzekering. Dit betekent dat er, met verwijzing van een arts, geen eigen kosten zijn voor de zorgverlening. Als uitzondering hierop geldt het eigen risico en een eventuele "no show". Een no show betekent: Een consult dat niet is nagekomen Een consult dat te laat is afgezegd (korter dan 24 uur vooraf)
-
Hoeveel bedraagt het eigen risico?U betaalt een eigen risico als u 18 jaar of ouder bent en gebruik maakt van zorg uit het basispakket. Het eigen risico is een verplicht bedrag om te betalen. In 2023 is het verplichte eigen risico € 385. Daarnaast kunt u er voor kiezen om het eigen risico vrijwillig te verhogen. U betaalt dus eerst uw eigen risico voor uw zorg uit het basispakket. Pas daarna betaalt uw zorgverzekeraar de kosten. Wanneer u start aan het behandeltraject van Spine kan het zo zijn dat uw eigen risico al (deels) gebruikt is bij eerder gebruik van zorg uit het basispakket in dat jaar. U betaalt in dat geval het deel van het eigen risico dat nog niet is gebruikt. Zie voor de meest actuele en volledige informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/eigen-risico-zorgverzekering
-
Moet ik het verschil tussen declaratiebedrag en uitgekeerd bedrag zelf betalen?De zorgverlening van Spine valt onder de basisverzekering. Dit betekent dat er, met verwijzing van een arts, geen kosten bij u in rekening worden gebracht. Als uitzondering hierop geldt uw eigen risico en een eventuele no show (zie vraag 01 onder Financieel). De hoogte van de zorgtarieven wordt in Nederland bepaald door de Nederlandse Zorgautoriteit. Maar de hoogte van de vergoeding die u ontvangt voor uw zorg, wordt in Nederland bepaald door de zorgverzekeraars. En die zijn niet altijd gelijk. De vergoeding door zorgverzekeraars hangt onder andere af van de polis die u heeft afgesloten. Ook vergoeden verschillende zorgverzekeraars een verschillend bedrag voor dezelfde zorg. Bijna altijd zijn de vergoedingen die zorgverzekeraars uitkeren, lager dan de vastgestelde tarieven door de Nederlandse Zorgautoriteit. De kosten die niet vergoed worden door de zorgverzekeraar worden niet bij u in rekening gebracht. Op die manier blijft de zorg met een redelijke prijs betaalbaar. En toegankelijk. Ook voor u.
-
Waar kan ik een klacht melden?Hoewel Spine haar uiterste best doet om u van gepaste zorg te voorzien, kan het voorkomen dat u het onverhoopt oneens bent met de gang van zaken. Wanneer u een klacht heeft over de dienstverlening of een medewerker van Spine, dan geldt een vast protocol: 1. U kunt deze klacht altijd bespreekbaar maken bij een van uw behandelaren. 2. U (of uw behandelaar) kunt uw klacht melden bij de klachtenfunctionaris van Spine. Dit kunt u doen door een mail te sturen naar info@spine.nl ter attentie van "de klachtenfunctionaris". 3. Indien uw klacht niet goed is opgelost, kunt u uw klacht kenbaar maken bij de Geschillencommissie Zorg. (https://www.degeschillencommissiezorg.nl/komt-u-niet-tot-een-oplossing/)
-
Is er wachttijd?Er is geen wachttijd voor de intake bij Spine. Dat betekent dat u dezelfde week en vaak nog dezelfde dag terecht kunt. Voor het starten van het behandeltraject kan een wachttijd bestaan, hiervan worden de actuele wachttijden op onze website aangegeven.
-
Waar moet ik me ziek melden?Dit kunt u telefonisch (076-5223353), bij voorkeur zo vroeg mogelijk, bij het secretariaat of uw behandelaar doen.
-
Is er een voorbeeld van een pijndagboek beschikbaar?Jazeker. Hier kunt u een voorbeeld downloaden. Er zijn diverse voorbeelden online te vinden en ook apps (vaak tegen betaling).
bottom of page